Nyheter | DinBox

5
Dec

Litet system med stora fördelar

Bostadsrättsföreningen Soltunet är en oas i Bromma utanför Stockholm. På den grönskande innergården finns boulebana, lekplatser, sittgrupper och grill. Och två gårdshus med bland annat bastu och tvättstuga med boknings- och passersystem från Dinbox.

För att göra det enklare för de boende att utnyttja tvättstugan har Brf Soltunet alltså satsat på ett digitalt boknings- och passersystem från Dinbox. Det är ett av de minsta systemen i drift med två passerläsare och en digital informationstavla men funktionen är desto större:

”Nio av tio boende har tagit till sig lösningen och vi ser att tvättstugan utnyttjas på ett bättre sätt nu”, säger Anja Jonsson, sekreterare i styrelsen. ”Vi hade en del inkörningsproblem men vi har aldrig ångrat att vi satsade digitalt – fördelarna överväger helt klart.”

Wallpad för bokning hos Brf Soltunet

För att få tillgång till tvättstugan kan de boende antingen boka direkt på den digitala informationstavlan, Wallpad, med hjälp av sin tagg eller göra en bokning via internet. Den bokningen sker via bokningsregistret.se som är en kostnadsfri tjänst som ingår vid köp av bokningssystem från Dinbox. I båda fallen gäller bokningen för tre timmar och går att göra max en gång i veckan.

”Det var viktigt för oss att sätta gränser för bokningen så att tiderna fördelas så rättvist som möjligt”, säger Anja Jonsson. ”Däremot har vi fått justera tiden för in- och utpassering. Det visade sig att det var svårt att få alla att passa tiden exakt så vi har lagt in några extra minuter före och efter tiden för bokning. Allas klockor går ju inte likadant”, konstaterar Anja.

soltunet-tvattstuga-interior

Läs mer om Brf Soltunet

10
Nov

Dinbox på BostadsrättsMässan i Göteborg 11 – 12 november

massbild-gbg-brf16
Om du besöker Bostadsrättsmässan i Göteborg 11 – 12 november kan du träffa oss i monter B01:32. Kom förbi och prata smarta fastigheter med våra duktiga säljare Jens Åkesson och Niklas Girvall och få ett bra erbjudande! Du som är där på lördag har också chansen att se och höra Niklas på Inspirationsscenen kl. 12.00! Läs mer och registrera dig för fri entré till mässan på https://goo.gl/a164uo

3
Nov

Skydd2016 – trender och erfarenheter från Nordens största mötesplats för säkerhet, brand och räddning

skydd2016web

Årets Skyddsmässa är slut och vi på Dinbox vill tacka alla nya och gamla kunder och kollegor som besökte oss i vår monter. Det blev tre intensiva och lärorika dagar som gav idéer och inspiration för framtiden.

Smarta städer

Ett av mässans teman var smarta städer och seminariesatsningen Smart City drog stor publik till föreläsningarna om hur säkerhetsbranschen kan bidra till säker och hållbar utveckling av uppkopplade städer och fastigheter.

– Det känns bra att branschen äntligen tar de här frågorna på allvar säger Olle Årman vd, Dinbox. Jag har sett hur inställningen till uppkopplade system gått från att man inte alls vill ha dem till en ganska naiv inställning till de utmaningar och risker som finns när man börjar arbeta molnbaserat. Eftersom vi hela tiden arbetat uppkopplat så är det klart att vi arbetar aktivt med frågorna om säkerhet och integritet men det är mycket positivt att det nu finns en mer utbredd medvetenhet.

Prisvärda passersystem

Vid sidan av de övergripande diskussionerna om utmaningarna med ett uppkopplat samhälle var intresset stort också för de lösningar som finns redan idag. Martin Spjuth, försäljningschef för system på Dinbox stod på plats alla dagar i montern och hade fullt upp:

– Det var en strid ström av besökare hela tiden med en rejäl topp på onsdagen. Många ville veta mer om digitala och uppkopplade system. Passersystem, tvättstugebokning, fastighetsboxar och så vidare. Det är kul att intresset är så stort, även från konkurrenternas sida. Och det är extra roligt när vi kommer till kostnadsbiten. Att våra produkter är så prisvärda kommer som en överraskning för många när de fått höra alla fördelar!

Tekniska trender

Jens Åkesson, regionansvarig Väst, utnyttjade mässdagarna till att titta närmare på tekniken bakom lösningarna:

– Jag kan se en stark utveckling mot PoE (power over ethernet) för de olika komponenterna. Fördelarna är stora och jag tror vi kommer att se fler sådana lösningar i branschen. En annan trend är produkter med inbyggda sensorer och där har vi bara sett början av något riktigt stort. Möjligheterna att hämta in data och skapa behovsanpassad styrning med hjälp av sensorer är självklart i nästa generations system som till exempel vår centralenhet DCU-2.

Mer mässor

Erfarenheterna från Skydd2016 var som sagt väldigt goda och snart är det dags för nästa mässa:

– Nu vänder vi oss till en annan publik under Bostadsrättsmässan i Göteborg 11 – 12 november, säger Sebastian Oderstedt, försäljningschef. Där möter vi föreningar som vill förenkla förvaltningen och skapa en bättre boendeupplevelse utan att förstöra ekonomin.

Förutom en monter med demonstration av systemen kommer Niklas Girvall, regionansvarig Syd, att hålla en inspirationsföreläsning:

– Möjligheterna med uppkopplade system är så stora för bostadsrättsföreningar idag samtidigt som tröskeln aldrig varit lägre för att satsa så jag vill hjälpa dem som fortfarande tror att det handlar om jätteinvesteringar. Det blir en halvtimme med inspirerande exempel på digitala system och framförallt handfasta råd om hur det går till att skapa en smart, uppkopplad fastighet, avslutar Niklas Girvall.

27
Okt

Nu får vi ny logotyp!

Nu är det dags. Det som alla företag drar sig från att göra: byta från en gammal trotjänare till något nytt och oprövat. Men Dinbox får en ny logotyp.

– Det har mycket med att göra med vilket företag vi har utvecklats till. Dinbox växer och tar sig in på nya marknader, och vi vill att logotypen ska representera både företag och vi som arbetar här, säger Olle Årman, VD.

I och med logotypbytet ändras också namnet från DinBox till Dinbox.

– Med ”DinBox” och vår stålgrå logotyp hade vi fokus på fastighetsboxar och posthantering, en marknad vi har fått en stadig majoritet i. Nu går vi in i ett digitalt skede, blir Dinbox, och satsar på uppkopplade produkter i hela fastigheten, fortsätter Olle Årman.

Utöver en mer tydligt grafisk profilering finns det praktiska fördelar med ett logotypbyte.

– Den gamla logotypen var inte anpassad för ett digitalt klimat, säger Felix Janson, marknadsansvarig. Vi måste kunna anpassa oss i de alla de situationer som börjat dyka upp, inte minst i applikationer och online. Nu har vi en logotyp som fungerar lika bra i skärmen på en telefon som på en husvägg.

– Att byta logotyp är alltid ett knepigt arbete. Man vill ju självklart behålla relationen till sina kunder, och allt det som varumärket står för, men samtidigt uppdatera så mycket man kan när man ändå är igång, säger Felix Janson. Vi tog i rejält den här gången och bytte helt och hållet, men är säkra på att våra kunder kommer känna igen oss – inte minst på grund av att våra värderingar, medarbetare och produkter är desamma som alltid.

logotyper-01

Gamla och nya logotypen

För mer information eller kontakt

Felix Janson
Marknadsansvarig
felix.janson@dinbox.se

20
Okt

DinBox på Skydd2016, 25 – 27 oktober!

DinBox på Skydd2016
Besök oss i vår monter, A10:44, under Skydd2016 på Stockholmsmässan i Älvsjö. Du träffar Martin, Natalie, Sebastian och många fler av våra kunniga kollegor. Prova våra produkter och låt oss hjälpa dig att hitta en lösning för dina behov. Dessutom har vi såklart ett bra mässerbjudande och några överraskningar! Välkommen!

6
Okt

Klimatsmart resande börjar i bostaden

nya-parken-alle-pxlr

I den smarta staden är hållbara transporter en nyckelfråga. En väl fungerande och utbyggd kollektivtrafik och en infrastruktur som låter cykeln bli ett seriöst alternativ till bilen är två naturliga delar i framtidens samhälle. I Norrköping har länstrafik, fastighetsägare, byggbolag, förvaltare och systemleverantör tagit ett enkelt men viktigt steg för att göra verklighet av visionerna genom att helt enkelt lyfta in kollektivtrafiken i trapphuset i form av digital trafikinformation i realtid.

Samhällsnära samarbete

Tanken på att ge de boende mervärden och samtidigt stödja samhällets utveckling mot ökad hållbarhet föddes i dialog mellan fastighetsbolaget Magnolia, byggentreprenören NCC och förvaltaren Riksbyggen för ungefär ett och ett halvt år sedan i projektet Nya Parken Allé på Albrektsvägen i Norrköping.

-Vi jämförde lösningar för tvättstugebokning och digitala våningsregister när idén om att presentera trafikinformation för de boende dök upp, berättar Anders Aronsson, installationsledare på NCC Building region Östergötland. Systemet från DinBox visade sig snabbt vara den mest attraktiva och prisvärda lösningen.

-Vår digitala informationstavla Wallpad är väldigt flexibel, säger Anders Årman, utvecklingschef på DinBox. – Grundfunktionerna, som register och bokning finns där men sedan är det nog bara fantasin hos beställaren som sätter gränserna!

wallpad-helbild-pxlr

Hållplats hemma

Samtidigt som tankarna i projektet Nya Parken Allé började falla på plats letade Östgötatrafiken efter fler kanaler för att nå ut med information om smidigt resande med sin fossilfria bussflotta. Resultatet blev att Östgötatrafikens tidtabeller för närmsta busshållplats fick en plats på de digitala informationstavlorna i trapphusen. Det betyder att de boende får samma trafikinformation, inklusive information om störningar och förseningar, som om de varit på hållplatsen och utan att behöva logga in på någon hemsida.

Intelligent installation

Satsningen visade sig fungera väl men som i många pilotprojekt har vägen till framgång inte varit helt spikrak. En utmaning var bristen på gemensam standard för olika fastighetssystem.

-När vi till slut valde boknings- och informationssystem från DinBox hade vi redan köpt bland annat passersystem, säger Anders Aronsson. Men tack vare att systemet från DinBox har en öppen struktur gick det att anpassa till det befintliga.

wallpad-pxlr

Fastighetssytem för framtiden

Redan nu finns tankar på nästa steg, baserade på verkliga behov och inspirerade av möjligheterna tekniken ger. Genom att Wallpad är utrustad med tag- och kortläsare finns möjlighet att till exempel kunna se saldot på Resekortet från Östgötatrafiken:

-Som det är nu går ju informationen enkelriktat men om en säker lösning för tvåvägskommunikation kommer på plats ser jag inga hinder för en sådan service i framtiden, säger Anders Aronsson.

Och om tvåvägskommunikationen väl är på plats är steget till ännu fler tjänster inte långt:

-Att ha möjlighet att ladda kortet direkt hemma i portuppgången istället för i stressen på väg till dagis eller jobb ser jag som en enorm fördel, säger Anders Årman. Det är en väldigt verklighetsnära vision som jag tror skulle locka fler att ta bussen istället för bilen.

 

Kontaktpersoner

anders-arman

Anders Årman
Utvecklingschef, DinBox
0708- 27 80 00
anders.arman@dinbox.se

natalie-stjernqvist

Natalie Stjernquist
Projektledare, DinBox
0700-94 72 60
natalie.stjernquist@dinbox.se

22
Sep

”Acceptansen för att koppla upp fastigheter har ökat”

fokusbostadsrätt.se

Det digitala huset är i fokus i septembernumret av tematidningen Fokus Bostadsrätt. I en intervju berättar DinBox vd Olle Årman om hur den uppkopplade fastigheten förändrar livet för boende och förvaltare, om vilka utmaningar och möjligheter som digitaliseringen innebär.

Uppkopplade fastigheter är inte längre en framtidsvision utan ett effektivt verktyg för fastighetsförvaltning. Det säger Olle Årman, vd för DinBox, som i flera år arbetat med att utveckla digitala driftslösningar för flerbostadshus.

Text Anna Adolfsson Illustration Shutterstock

En informationstavla i portuppgången som larmar om ett misstänkt inbrottsförsök eller mäter skillnader i lufttrycket på sekundnivå. Låter det som science fiction? Fel, det är en standardprodukt som i stort sett varje bostadsrättsförening eller fastighetsägare kan installera, vilka många även gjort de senaste åren.

– Vi började med att koppla ett antal av våra tidigare traditionella produkter till webben, som fastighets boxar och informationstavlor. Normalt sett när du förvaltar en fastighet så läggs mycket tid på namnändring och låshantering. Men genom vårt system kan man till exempel koppla på LCD-skärmar på postboxar och namnskyltar och sätta upp en skärm istället för en analog informationstavla med papper, berättar Olle Årman.

Flera fördelar med upp- och ihopkoppling

Vinsterna med att koppla upp och ihop fastighetens olika funktioner är enligt Olle Årman flera. Ett naturligt nästa steg efter att ha digitaliserat basfunktioner är att börja använda systemet för att kommunicera med de boende.

– Då kan fastighetsägaren skapa en mycket trevligare och modernare känsla av fastigheten. Du kan koppla på busstidtabeller, energianvändning och allt som finns på nätet. Men det kan även vara en felanmälningsfunktion som underlättar kommunikationen mellan boende, styrelse och förvaltare.

Ett tredje steg menar Olle, är att börja använda inbyggda sensorer i utrustningen, för att kunna utnyttja den till att samla in data. Ljud- värme- och lufttryckssensorer, samt ett antal andra mätsensorer, gör det möjligt att plocka ut en mängd information ur produkterna.

– Ett bra exempel är ventilationsmätning, som idag är ett stort problem för många bostadsrättsföreningar. Med hjälp av sensorer kan lufttrycket mätas både inne och ute och läsas av varje sekund, och det till en långt lägre kostnad än att ta ut ett specialiserat företag som mäter ventilationen.

Sensorerna kan även känna igen ljud från glaskross vid ett eventuellt inbrott eller larma om någon skriker på hjälp.

– Det har funnits en rädsla mot att koppla upp sig mot molnet, acceptansen för att koppla upp fastigheter över lag har dock ökat under de senaste åren. Nu börjar folk förstå mer, och när Office släppte sina molntjänster på nätet så ledde det till en mer öppen attityd. Och där tycker jag att de bostadsrättsföreningar jag pratar med har kommit ganska långt. Det finns en nyfikenhet och en vilja till förändring som ökat den senaste tiden.

”Möjligheten ska finnas”

Framöver ser han att fastighetsägare och bostadsrättsföreningar måste följa med i utvecklingen för att kunna hålla konkurrenskraftiga hyror och avgifter.

– Man kommer kanske inte bli tvungen, men det kommer ge stora fördelar och väldigt stora effektiviseringar i förvaltningen. Fler och fler kommer förvänta sig att det ska finnas viss funktionalitet i fastigheten. Du kan till exempel inte starta en bank och inte ha en app längre, det kommer att bli samma med boende. Folk kommer förvänta sig att få namnet på dörren direkt när de flyttar in och att nycklarna inte ska fungera när de flyttar ut.

En trolig del av utvecklingen menar Olle Årman är att hårdvaran blir billigare och billigare, och att folk istället betalar för de tjänster de använder. Han drar paralleller med hur Telia säljer bredband genom att sätta upp hårdvaran i stort sett gratis och sedan sälja tjänsten till de boende i fastigheten.

– Det kommer att bli samma med trygghets- och brandpaket som använder installerade värmesensorer. Det här skapar så otroligt mycket tjänster och alla kommer inte att vilja ha allt. Men folk förväntar sig att möjligheten ska finnas för dem att köpa det de vill ha

+ Smart fakta

Med uppkopplade lösningar för driftoptimering kan fastighetsägare spara in enorma summor på varje byggnad, flerbostadshus eller byggprojekt.

 

Läs mer om allt som rör bostadsrätter på fokusbostadsrätt.se

13
Sep

Wallenstam digitaliserar för tillgänglighet och hållbarhet

Tulegatan-WP1

Den smarta fastigheten är inte längre bara en framtidsvision utan en viktig del i byggandet av det moderna och hållbara samhället. Tillsammans med drivna återförsäljare som Splitsign och nytänkande fastighetsbolag som Wallenstam utvecklar DinBox lösningar som bidrar till den utvecklingen.

Bättre boendeupplevelse

Fastighetsbolaget Wallenstam kombinerar hållbarhet med moderna lösningar för att leva upp till sin värdegrund som handlar om utveckling, respekt och engagemang. I Wallenstams nyproduktion i Stockholm är det digitala trapphuset med uppkopplade fastighetsboxar och entrétavlor en levande del av den visionen.

– Möjligheten att få uppdaterad information snabbt är mycket positivt för våra hyresgäster. Vi upplever att en entré med digitala entrétavlor och postboxar känns modern och välkomnande. Det bekräftar även våra hyresgäster som bor i hus med detta koncept, säger Mia Ropero, förvaltningschef och tillförordnad chef för fastighetsavdelningen på Wallenstam.

Ökad transparens

Kommunikationen mellan boende och fastighetsägare är en annan viktig del i boendeupplevelsen. Att känns sig delaktig i vad som händer i huset och att bli informerad om händelser som berör boendet är en självklarhet för många idag. Där kan det digitala trapphuset fungera som en viktig kommunikationskanal.

– De digitala entrétavlorna innebär att vi snabbt och enkelt kan uppdatera budskapen och informera våra hyresgäster. Särskilt effektivt är detta då information behöver komma ut snabbt eller med kort varsel, säger Mia Ropero.

Effektivare förvaltning

För Wallenstam är det inte frågan om fastighetsbeståndet ska digitaliseras utan snarare hur det ska göras. Utvecklingen går snabbt framåt men redan idag kan företaget se fördelar inte bara för boendeupplevelsen och engagemanget från hyresgästerna utan även när det gäller administration och förvaltning.

– Den digitala namnmärkningen har avsevärt förenklat för oss när våra hyresgäster flyttar in. Namnändring går snabbt och syns direkt ute på plats, säger Mia Ropero.

En viktig faktor för den snabba processen är Boendregistret som är det webbaserade administrationsverktyg där ändringarna görs.

– Boenderegistret är enkelt att använda för oss, konstaterar Mia Ropero.

Ekonomi och hållbarhet

De digitala namnskyltarna och boenderegistret gör inte bara arbetet snabbare och mer effektivt, det finns en ekonomisk aspekt också, fortsätter Mia Ropero

– Den digitala namnmärkningen innebär att vi inte behöver utföra namnbyten ute på plats i våra fastigheter vilket i sin tur sänker våra förvaltningskostnader. Genom möjligheten att göra ändringar och uppdateringar på distans bidrar systemet med digitala namnskyltar också indirekt till hållbarhet ur miljösynpunkt. Färre fastighetsbesök innebär i de flesta fall färre mil med bil.

Det digitala trapphuset är inte lösningen på allt men en viktig del av vägen till ett mer tillgängligt och hållbart samhälle.

 

Det här levererar DinBox till Wallenstam

 

Kontaktpersoner

DinBox
Sebastian Oderstedt
Säljchef
0738-48 70 50
sebastian.oderstedt@dinbox.se

Natalie Stjernquist
Projektledare
070-094 72 60
natalie.stjernquist@dinbox.se

 

6
Sep

DinBox får förstärkning

JensAVi säger hej och välkommen till vår nya säljare Jens Åkesson! Han är specialist på passersystem och helhetslösningar med lång erfarenhet från branschen – senast som säljare på RCO. Finns du i Göteborg med omnejd är det från och med idag Jens som kommer att hjälpa dig att göra din fastighet smart!

Jens når du på 076-306 55 12 eller jens.akesson@dinbox.se

10
Aug

Smart teknik sänker förvaltningskostnader

Fler och fler fastighetsägare satsar på smart teknik inom bostäder och förvaltning. Besparingarna har visat sig kunna bli stora. Bostadsbolaget Willhem är ett tydligt exempel på företag som vågar tro på ny teknik och provar hur den ska användas för att förbättra kommunikation, service och boendemiljö. Ett av deras senaste projekt visar hur fler digitala lösningar och energieffektivisering minskat förvaltningskostnaderna.

I stadsdelen Biskopsgården i Göteborg genomfördes ett pilotprojekt med renovation av en första, smart, fastighet. Målet var att med hjälp av modern teknik, energisnål utrustning och solceller minska husets energianvändning och förbättra boendemiljön. Willhem ville förenkla vardagen för sina hyresgäster, sänka förvaltningskostnaderna och bidra till ett hållbart samhälle. Med nästan 19 000 lägenheter i sitt bestånd kan besparingarna på sikt bli enorma, och det dessutom med nöjdare hyresgäster och ett mindre ekologiskt fotavtryck.

På tak och gavel har solceller installerats, som förser huset med egenproducerad energi. Trapphusdisplay och lampor har rörelsesensorer för att spara på ström, liksom energisnåla tvättmaskiner i tvättstugan. Administration av nyckeltaggar, namnskyltar och inställningar för passagesystemet hanteras helt och hållet över internet. På sått vis undviks mycket tid i bil och ute på plats.

Alla dessa investeringar har gett resultat. Husets nettoförbrukning av el har minskats och kommunikationen förbättrats, vilket gett mycket positiv respons hos de boende. Slutresultatet som uppmärksammats är att samtidigt som boendemiljön förbättras har förvaltningen blivit enklare. Tack vare uppkopplade produkter har förvaltningskostnaderna minskat rejält. Kommunikationen som sker direkt över nätet underlättar det dagliga förvaltningsarbetet.

Projektet är ett prisvinnande framgångsexempel som visar hur ny teknik i branschen inte bara förbättrar boendemiljön, utan också sänker kostnaderna.

Willhems vinnande koncept

  • Uppkopplade postboxar med digitala namnskyltar
  • Digital display i trapphuset för meddelanden och tvättstugebokning
  • Passersystem och nyckeltaggar för ökad trygghet
  • Uppkopplad informationsskärm för interaktiv kommunikation med boende
  • Energisnåla tvättmaskiner och torktumlare
  • Närvarostyrd belysning
  • Digitala temperaturgivare
  • Mobil-app för tvättstugebokning och felanmälan