Nyheter | DinBox

16
Nov

Dinbox på Bostadsrättsmässan 2017


Dinbox kommer befinna sig på Bostadrättsmässan 2017 i Kista den 17-18 november. Välkommen förbi och titta på hur ni kan digitalisera er entré och både ge ökad service och trygghet till de boende. Vi visar gärna vår nyhet paketboxen, ett smidigt sätt att ta emot och returnera paket beställda online.

Ni hittar oss i monter E:24!

För mer information om besökstider och adress, se Bostadsrättsmässans hemsida

6
Nov

Paketboxar till svenska flerbostadshus

Dinbox och Qlocx kan genom sitt samarbete nu släppa sin tjänst där beställaren kan både ta emot och returnera paket direkt i sin entré istället för via ett ombud. Med paketbox installerad i trapphuset kommer både mottagaren och transportörer åt ett säkert fack som låses upp med en app.

Samarbetet bygger på att Dinbox, som har lång erfarenhet av fastighetsboxar, levererar paketboxen medan Qlocx med sitt tekniska kunnande och smarta lösning hanterar paketflödet mellan e-handlare och mottagare. Kombinationen skapar helt nya förutsättningar för hur svensk e-handel kommer se ut i framtiden.

– I min värld är detta en match made in heaven. Qlocx står för en väldigt efterfrågad tjänst, och vi har infrastrukturen och över 75% av svenska fastighetsboxmarknaden, så vi siktar att på kort tid täcka väldigt stor del av denna nya marknad, säger Olle Årman, vd på Dinbox.

– Jag skulle nästan vilja påstå att detta är en förutsättning för att få en fungerande e-handel, vem vill enkelt klicka hem ett par skor när det sen tar en halvtimme att hämta ut dem hos ett ombud? Detta är framtiden och exakt det som konsumenterna efterfrågar.

Systemet sammanlänkar uppgifterna från e-handlaren, transportören och mottagaren tillsammans med uppgifter om dimensioner och tillgänglighet i paketboxen. Transportören öppnar upp facket direkt från sin handdator, medan konsumenten använder mobiltelefonen.

– Paketboxen kommer revolutionera hur konsumenten hanterar sina leveranser både i mottagandet och i returerna. Genom att ta bort kravet att man fysiskt behöver vara på plats för att ta emot och returnera sina leveranser samtidigt som man får dem hela vägen hem till fastigheten så tar det bort den största friktionen för att e-handla, säger Christian Åsheim, vd på Qlocx.

– Det blir också effektivare för transportören då paketboxarna är tillgängliga 24/7, samt att leveransen går snabbare då transportören slipper springa i trapphuset och hitta rätt lägenhet. Helt enkelt kan man göra en mer effektiv och precis leveransplanering som gör att man kan bli mer exakt i sin utlovade leveranstid mot konsumenten.

1
Jun

Stabila produkter och säkra system

För ungefär en månad sedan startade jag och mina kollegor ett intensivt arbete med att förändra, förbättra och förstärka Dinbox produktutveckling, kundtjänst och support. Och 2017 har varit ett intensivt år för oss – minst sagt. När vi lanserade vår nya centralenhet DCU-2 och sedan porttelefonen TP510R10S10 insåg vi snabbt att vi också måste förnya vår organisation för att motsvara de höga förväntningarna på produkterna.

Nya kontaktvägar
Förändringen började i liten skala med en så enkel men viktig detalj som kontaktvägar för nya och gamla kunder. Genom att välja rätt telefonnummer när du kontaktar oss kan du få snabbare hjälp och slippa leta dig fram till rätt person. Vår kundtjänst, där Fredrika, Veronica, Lina och Marcus jobbar, har själva skapat bra rutiner för att ta hand om inkommande mail på ett snabbt och effektivt sätt. Jag hoppas att det här arbetet märks hos dig som redan är kund hos oss.

Nytt fokus för produktutveckling
När det gäller produktutveckling har vi precis börjat komma igång med vårt nya team. Den som leder det arbetet är vår nye CTO – Peter Alvarsson och jag är verkligen jättestolt och glad över att ha honom här på Dinbox. Peter har lång erfarenhet av att skapa framgångsrika team oavsett vilken bransch han arbetat i. Och de är många – från streamad film till bilbranschen och ljudböcker på Storytel. Gemensamt är att han alltid jobbat med organisationsförändringar och teknikskiften och gärna gått in i branscher där förändringen från analogt till digitalt är på gång. Precis som i vår bransch. Peters fokus nu och en bra tid framöver är att skapa stabila produkter och system som är lika lättinstallerade som de är lättanvända.

Nya kollegor
Förutom Peter Alvarsson har vi rekryterat fler nya kollegor den senaste tiden som vi verkligen tror kommer göra Dinbox ännu bättre på att skapa och underhålla de mest tillgängliga och smarta lösningarna för fastighetens entré. Vi kommer att berätta mer om dem så småningom men jag kan lova att du kommer att märka effekten av deras arbete väldigt snart. Tills dess säger jag bara välkommen till våra två nyaste tillskott – Peter Liljerstam som kommer att jobba med teknisk support och Vahid Mahmoudian-Asl, servicetekniker. Och stort tack till dig för att du intresserar dig för Dinbox!

Vänligaste hälsningar
Olle Årman, vd Dinbox

30
Maj

Nytt lager och verkstad i Stockholm – snabbare leveranser och högre kvalitet


Efterfrågan på våra digitala fastighetsboxar ökar hela tiden och fler och fler upptäcker också möjligheten att beställa boxarna i specialfärger för att skapa ett modernt och personligt trapphus.

Vi tycker det är kloka val för framtiden och för fastighetens värde. Tyvärr har det ibland inneburit längre leveranstider jämfört med standardprodukter och det har vi upplevt som väldigt frustrerande. Nu har vi kommit fram till en lösning för att bli snabbare och bättre på att leverera de här produkterna – vi öppnar helt enkelt en egen verkstad med lager i Stockholm.

Där kommer vi att utföra speciallackeringar och montera digitala namnskyltar och el-lås på fastighetsboxarna. Det innebär, förutom snabbare leverans, även att vi får möjlighet till hårdare kvalitetskontroll och möjligheter till justeringar av produktionen efter behov.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss på 010-33 000 10 eller info@dinbox.se

26
Apr

En postmarknad i förändring

Kolla in Postnords intressanta genomgång av postmarknadens förändring i länken nedan:

http://www.di.se/sponsrat/postnord/en-postmarknad-i-standig-forandring/

23
Feb

Lecab fastigheter visar den digitala vägen

Forest Hill är det senaste tillskottet bland studentbostäder i Karlstad. Ett stenkast från universitetet, ovanligt hög boendestandard och dessutom med digitala lösningar.

Hösten 2016 kunde Johan Svedlund, vd för Lecab Fastigheter i Karlstad pusta ut. 248 studentlägenheter skulle fyllas i nybyggda Forest Hill. Nu, ett halvår senare, känner han sig fortfarande nöjd och stolt:
– Eftersom vi är ett relativt ungt fastighetsbolag har vi valt att inte ha fördomar och det innebär att vi satsar på det som är bäst oavsett om någon har det prövat eller inte. Och det har fungerat väldigt bra.

I det här fallet handlar det om digital förvaltning. Allt från digitala hyreskontrakt och hyresavier till namnskyltar och tvättstugebokning via nätet.
– Jag är övertygad om att våra boende ser det här som självklarheter och vi som förvaltare kan i princip byta hyresgäst från kontoret säger Johan Svedlund.

I de fyra fastigheterna, som alla har olika färgaccenter för att ge varje hus en egen personlighet, finns fler digitala produkter. I porten finns taggläsare för att öppna porten, fastighetsboxar med elektroniska lås och digitala namnskyltar. På väggen finns en Wallpad med våningsregister, information om aktuella händelser och med möjlighet att boka tvättstugan.

23
Feb

Porttelefonen TP510 i detalj

Vår utvecklingschef Anders Årman berättar om vilka delar som ingår i den nya porttelefonen TP510 och varför den är ett smart och prismässigt bra alternativ.

Porttelefonen är alltså en modulär IP-porttelefon som består av en 5-tums pekskärm som visar boenderegister, en högtalarenhet och en beröringsfri läsarenhet som stödjer samtliga RFID-tekniker på marknaden. Porttelefonen ansluts till vår universella centralenhet DCU 2, och båda enheterna administreras enkelt från vår molntjänst.

17
Feb

Porttelefon efter behov – TP510

Vår nya porttelefon TP510 är modulär och består av touchskärm, RFID-läsare och högtalare. Allt för att den ska vara så funktionell och flexibel som möjligt. Läs mer om det tekniska här.

25
Jan

Uppdaterad bokning

Vi har uppdaterat Dinbox bokning och gjort det ännu enklare att boka till exempel tvättstuga oavsett om du använder dator, surfplatta eller telefon. Daniel Gren, UX designer, berättar mer.

 

11
Jan

DCU-2 i detalj!

Leveranserna av vår nya centralenhet DCU-2 pågår för fullt. Lyssna och titta när vår utvecklingschef Anders Årman berättar om funktioner och finesser i detalj.