Att både företag och konsumenter önskar enklare e-handel är ingen nyhet. Flera andra svenska bolag har varit drivande att förenkla betalning och speditörer arbetar med att leverans ska gå både fortare och ha högre leveranssäkerhet. Själva överlämnande av varan är idag det stora dilemmat.
Antingen får man paketet till sitt lokala postombud, och då måste man gå dit för att hämta paketet eller göra en retur, eller så måste man stanna hemma på tider som inte alltid passar. Lösningen på problemet är paketboxen. Paketboxen placeras i trapphuset i entrén, har rymliga fack anpassade för lite större paketleveranser och bud och speditörer får tillgång till trapphuset via en app. När man gör en beställning bokas ett ledigt fack där budet kan lämna av paketet, som beställaren sedan hämtar upp när den kommer hem.
Paketboxen underlättar inte bara för de som vill ha sina paket snabbt och smidigt, utan är även extra bra för äldre eller rörelsehindrade som inte har möjlighet att hämta paket de beställt på internet och inte kan vara hemma när paketet levereras. Returer går också bra att göra i paketboxen, och där används också appen för att boka och öppna ett fack.
Så fungerar paketbox – steg för steg
Appen för att öppna facket hittar man hos vår samarbetspartner Qlocx och finns både till iOS och Android.
PostNord vill också underlätta e-handel
PostNord har insett att framtiden finns i paketleverenser, och arbetar också på lösningar för att underlätta e-handel. De har några processer igång för att öka paketköp över webb och underlätta för privatpersonen, bland annat att man kan välja att få paketet levererat även om man inte är hemma. Lösningen är smidig om man har en tomt där paketet ligger någorlunda skyddat. I flerbostadshus är det tyvärr inte lika enkelt, utan där behövs ett låst utrymme som enbart mottagare och bud har tillgång till.