Hoppa till innehåll

Checklista digitala fastighetsboxar

Vi rekommenderar att programmering av Boenderegistret färdigställs ca 2 veckor innan driftsättningsdatum

  • Steg 1: Skapa konto

Skapa ett konto i Boenderegistret genom att klicka på länken nedan och fyll i formuläret.
https://dinbox.se/kom-igang/

Du kommer sedan att få ett mail inom 24 timmar med inloggningsuppgifter från Dinbox support. Om vårat system ska samverka med system från annan leverantör behöver vi veta detta så att vi kan förbereda erat konto med rätt inställningar.

  • Steg 2: Forum för Fastighetsboxar

Gör anmälan till Forum för Fastighetsboxar så att du får huvudlåscylindrar till postboxarna. Du behöver då de referensnummer som står överst i ditt ordererkännande. Du finner info om hur du gör detta via länken nedan. Observera att det kan ta 2-3 veckor att få dessa levererade så vi rekommenderar att ni beställer i god tid. https://dinbox.se/efter-bestallning/

Meddela posten vilken dag de ska besiktiga postboxarna och börja dela ut i dem.
Har du beställt denna tjänst av Dinbox kan du bortse från detta. Skicka istället informationen till Dinbox.

  • Steg 3: Lägg in uppgifter

När du har fått kontouppgifter kan du mata in adresser, namn och lantmäterinummer osv. Om du klickar på “Alla adresser” och sen “Importera boende” kan du ladda hem en excelfil som du sedan kan fylla i och ladda upp på ditt konto.

  • Steg 4: Läs in nycklar

Läser du in våra taggar gör du det genom att antingen skriva in numret på taggen eller så läser du in taggarna med en bordsläsare.
Använder du en annan leverantörs taggar behöver du en bordsläsare för att läsa in taggen.
I första rutan läser du antingen in taggen eller skriver in numret på taggen. Använder ni vårt nummer så behöver ni sen trycka Enter

Har du beställt denna tjänst av Dinbox kan du bortse från detta. Skicka istället informationen till tjanst@dinbox.se.

  • Steg 5: Planera informationsutskick

Tänk igenom hur du ska informera berörda parter och om/när du ska dela ut taggar. Du hittar informationsblad och användarmanualer på https://dinbox.se/nedladdning/.

  • Steg 6: Systemförberedelse

Inför driftsättning av produkterna ska du lägga in DCUerna till dina postboxar i boenderegistret. Logga in med de uppgifter du fått och gör de inställningar som behövs. Dessa inställningar gör du på respektive adress.

Glöm inte att sen dela ut postboxfacken under fliken hantera postboxar på respektive adress.

Har du beställt denna tjänst av Dinbox behöver du bara skicka in informationen till support@dinbox.se så lägger vi in all konfiguration.

  • Steg 7: Förbered inför montering

Inför monteringen måste nätverket vara aktiverat och lediga portar och eluttag finnas. Behövs router, POE-Switch, switch eller el/grenuttag? Kolla med din nätverksleverantör så att du har rätt förutsättningar inför installation.

Man ska kunna surfa på nätet och produkterna behöver dynamiskt IP. Om du mot förmodan har fast IP måste produkterna kopplas upp med dynamiskt IP först för att programmeras till fast IP. Har ni en DCU så kan man surfa in via Wifi på enheten och ändra direkt.

Vissa nätverksleverantörer begränsar hur många produkter man kan koppla mot en anslutning så var uppmärksamma och fråga er leverantör om ni är osäkra.

Vill du veta mer?

Hör av dig till oss, så ser vi till att du får hjälp av en lokal återförsäljare
– oavsett var i landet du befinner dig.

(Obligatoriskt)” anger obligatoriska fält