Hoppa till innehåll

Checklista passersystem

Vi rekommenderar att programmering av Boenderegistret färdigställs ca 2 veckor innan driftsättningsdatum. Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta Dinbox support 08-698 39 01 eller support@dinbox.se

Steg 1: Skapa konto

Skapa ett konto i Boenderegistret genom att klicka på länken nedan och fyll i formuläret.
https://dinbox.se/kom-igang/
Du kommer sedan att få ett mail inom 24 timmar med inloggningsuppgifter från Dinbox support. Om vårat system ska samverka med system från annan leverantör behöver vi veta detta så att vi kan förbereda erat konto med rätt inställningar.

Steg 2: Lägg in uppgifter

När du har fått kontouppgifter kan du mata in adresser, namn och lantmäterinummer osv. Om du klickar på “Alla adresser” och sen “Importera boende” kan du ladda hem en excelfil som du sedan kan fylla i och ladda upp på ditt konto.

Steg 3: Läs in nycklar

Läser du in våra taggar gör du det genom att antingen skriva in numret på taggen eller så läser du in taggarna med en bordsläsare.
Använder du en annan leverantörs taggar behöver du en bordsläsare för att läsa in taggen.
I första rutan läser du antingen in taggen eller skriver in numret på taggen. Använder ni vårt nummer så behöver ni sen bara trycka Enter.

Har du beställt denna tjänst av Dinbox kan du bortse från detta. Skicka istället informationen till tjanst@dinbox.se.

Steg 4: Planera informationsutskick

Tänk igenom hur du ska informera berörda parter och om/när du ska dela ut taggar. Du hittar informationsblad och användarmanualer på https://dinbox.se/nedladdning/.

Steg 5: Systemförberedelse

Inför driftsättning av produkterna ska du lägga in DCUerna i boenderegistret. Logga in med de uppgifter du fått och gör de inställningar som behövs. Dessa inställningar gör du på respektive adress.

Har du beställt denna tjänst av Dinbox behöver du bara skicka in informationen till tjanst@dinbox.se så lägger vi in all konfiguration.

Steg 6: Passer

För att personer ska komma in i dörrarna behöver du skapa passerscheman.

Under fliken passerscheman lägger du till ett passerschema.
Där lägger du in var, hur och vem som ska komma in i respektive dörr. Du kan lägga in flera passerscheman om du önskar.

Om du även installerar en porttelefon behöver du lägga till en telefonkonfiguration. Det gör du på fliken under. Där lägger du in vilken adress som ska synas i vilken porttelefon. Du behöver göra en telefonkonfiguration till varje porttelefon.

Steg 7: Bokning

Ska du ha bokning behöver du skapa ett bokningschema.
Lägg in marginaler, begränsningar och bokningstider. Under adresser och persongrupper bestämmer du vilka som ska ha tillgång till ditt bokningsschema.

Innan du är klar behöver du skapa en bokningsbar facilitet. Lägg till ny facilitet och klicka i vilken enhet personer ska komma in i samt vilka tavlor som ska kopplas till bokningen. Du kan lägga in flera faciliteter om du exempelvis har flera tvättpelare som man kan få tillgång till i denna bokning. Eller om du vill lägga upp separata bokningar för varje tvättpelare.

Steg 8: Förbered inför montering

Länk och inlogg till installationsmanualer finner du i ditt ordererkännande.

Inför monteringen måste nätverket vara aktiverat och lediga portar och eluttag finnas. Behövs router, POE-Switch, switch eller el/grenuttag? Kolla med din nätverksleverantör så att du har rätt förutsättningar inför installation!

Man ska kunna surfa på nätet och produkterna behöver dynamiskt IP. Om du mot förmodan har fast IP måste produkterna kopplas upp med dynamiskt IP först för att programmeras till fast IP. Har ni en DCU så kan man surfa in via Wifi på enheten och ändra direkt. Mer information om det hittar du under frågor och svar på samma ställe som installationsmanualerna.
Vissa nätverksleverantörer begränsar hur många produkter man kan koppla mot en anslutning så var uppmärksamma och fråga er leverantör om ni är osäkra.