Bostadsrättsföreningen Soltunet är en oas i Bromma utanför Stockholm. På den grönskande innergården finns boulebana, lekplatser, sittgrupper och grill. Och två gårdshus med bland annat bastu och tvättstuga med boknings- och passersystem från Dinbox.
För att göra det enklare för de boende att utnyttja tvättstugan har Brf Soltunet alltså satsat på ett digitalt boknings- och passersystem från Dinbox. Det är ett av de minsta systemen i drift med två passerläsare och en digital informationstavla men funktionen är desto större:
“Nio av tio boende har tagit till sig lösningen och vi ser att tvättstugan utnyttjas på ett bättre sätt nu”, säger Anja Jonsson, sekreterare i styrelsen. “Vi hade några utmaningar vid uppstart men vi har aldrig ångrat att vi satsade digitalt – fördelarna överväger helt klart.”
För att få tillgång till tvättstugan kan de boende antingen boka direkt på den digitala informationstavlan, Wallpad, med hjälp av sin tagg eller göra en bokning via internet. Den bokningen sker via bokningsregistret.se som är en kostnadsfri tjänst som ingår vid köp av bokningssystem från Dinbox. I båda fallen gäller bokningen för tre timmar och går att göra max en gång i veckan.
“Det var viktigt för oss att sätta gränser för bokningen så att tiderna fördelas så rättvist som möjligt”, säger Anja Jonsson. “Däremot har vi fått justera tiden för in- och utpassering. Det visade sig att det var svårt att få alla att passa tiden exakt så vi har lagt in några extra minuter före och efter tiden för bokning. Allas klockor går ju inte likadant”, konstaterar Anja.