Dinbox och Qlocx kan genom sitt samarbete nu släppa sin tjänst där beställaren kan både ta emot och returnera paket direkt i sin entré istället för via ett ombud. Med paketbox installerad i trapphuset kommer både mottagaren och transportörer åt ett säkert fack som låses upp med en app.
Samarbetet bygger på att Dinbox, som har lång erfarenhet av fastighetsboxar, levererar paketboxen medan Qlocx med sitt tekniska kunnande och smarta lösning hanterar paketflödet mellan e-handlare och mottagare. Kombinationen skapar helt nya förutsättningar för hur svensk e-handel kommer se ut i framtiden.
– I min värld är detta en match made in heaven. Qlocx står för en väldigt efterfrågad tjänst, och vi har infrastrukturen och över 75% av svenska fastighetsboxmarknaden, så vi siktar att på kort tid täcka väldigt stor del av denna nya marknad, säger Olle Årman, vd på Dinbox.
– Jag skulle nästan vilja påstå att detta är en förutsättning för att få en fungerande e-handel, vem vill enkelt klicka hem ett par skor när det sen tar en halvtimme att hämta ut dem hos ett ombud? Detta är framtiden och exakt det som konsumenterna efterfrågar.
Systemet sammanlänkar uppgifterna från e-handlaren, transportören och mottagaren tillsammans med uppgifter om dimensioner och tillgänglighet i paketboxen. Transportören öppnar upp facket direkt från sin handdator, medan konsumenten använder mobiltelefonen.
– Paketboxen kommer revolutionera hur konsumenten hanterar sina leveranser både i mottagandet och i returerna. Genom att ta bort kravet att man fysiskt behöver vara på plats för att ta emot och returnera sina leveranser samtidigt som man får dem hela vägen hem till fastigheten så tar det bort den största friktionen för att e-handla, säger Christian Åsheim, vd på Qlocx.
– Det blir också effektivare för transportören då paketboxarna är tillgängliga 24/7, samt att leveransen går snabbare då transportören slipper springa i trapphuset och hitta rätt lägenhet. Helt enkelt kan man göra en mer effektiv och precis leveransplanering som gör att man kan bli mer exakt i sin utlovade leveranstid mot konsumenten.