Servicefack är en lösning som utvecklats i samband med den ökade andelen fastighetsboxar i Sverige. Den ger möjligheten att beställa hem varor direkt till bostadshuset, så att beställaren slipper gå till ett postombud. Servicefacken underlättar för e-handel och ger ökad säkerhet och bekvämligheten för de som onlineshoppar – vilket ungefär 74 % av svenskarna gör idag, enligt undersökningar från E-barometern.
Så fungerar det
Istället för att beställda varor hamnar hos ett postombud och mottagaren sedan får en avisering, tar brevbärarna med sig varorna tillsammans med resten av posten. Servicefacket är ett allmänt, betydligt större, fack i postboxen där brevbäraren lämnar av paketet och lägger en nyckel i mottagarens fack. Detta underlättar om man har långt till närmaste postombud, men också för de med funktionsnedsättningar som kan ha svårt att ta sig fram och tillbaka till posten – exempelvis för att hämta medicin. Om inte annat är det också en bra service för övriga boende att kunna klicka hem saker direkt till ytterdörren.